Hela Janssons plus en Johansson

Adela lyckades. Efter månaders tjat och babbel lyckades hon få hit sina päron. Imorgon på självaste födelsedagen har vi bokat en vip tur till Koh Tao, den vackra sköldpadds-ön som vi besökte förra året. Ser verkligen framemot det. Massa snorkling. Och ja, massa solskyddsfaktor. Allt är underbart som vanligt. Inget att klaga på. Jag blir bättre och bättre på att prata thai. Fick komplimanger av en dam idag som frågade hur länge jag hade bott här.

En iland och en i havet

Adelas päron på plats

Nu har Gerd och Perra kommit ner till Thailand. Vi hämtade dem på flygplatsen och har fixat ett rum. Vi drar med dem till Chaweng ikväll. Det blir nog taxi eller tuktuk, trots att vi sett många som åker 4-5 pers på samma moppe här i Thailand. Alla utan hjälm. Helt galet. Faktiskt.

Punka

Efter träningen idag betedde sig gamla Bettan (vår moped) inte riktigt som den brukar. Vi rullade ett par meter, hoppade av och kollade - punka!!!!

Vi rullade bort till närmaste mack och försökte fylla luft utan framgång. Däcket var paj.

Så där stod vi, mitt på stora vägen. Två hjälplösa falanger.

Vi rullade vidare till närmaste mack. Där mötte vi en supergullig liten kille som bytte däcket på 10 minuter. Det blev inte någon dyr historia för det blixtsnabba däckbytet 200 bath : 44 kr. Helt otroligt.

Nu är allt som det ska. Gamla Bettan rullar på och vi är på topphumör!!

Kvällsaktivitet

17-19 Thaiboxningträning på Superpro
19-20 Duscha, hänga kvar och babbla och busa med tränarna.
20-21 Äta middag, säkert på Khaosan eller Copacabana
21- ca 24 Titta på matcher på Chaweng Stadium med polarna från Superpro
24-? Dit vinden tar oss.

Idag har det varit mycket varmt ute så vi har mest hängt hemma. Pluggat thai, lyssnat på musik och vilat. Snart drar vi iväg och käkar innan passet.

Födelsedagen

På måndag händer det. The big three zero. Helt galet, jag blir 30 bast. Jag har reda beställt min present, det gjorde jag för 1 vecka sedan. Sedan har jag spänt inväntat ett godkännande av min far. Det handlar nämligen om en tatuering. Morsan vet jag är helt okej med mina tatueringar, så henne behöver jag inte fråga. Men pappa är en annan femma.

Så jag ringde hand tjej och bad henne att övertala honom. Jag sa, påminn honom att jag inte röker, dricker, använder droger. Att jag har utbildning, bostadsrätt. Att jag tränar och håller mig i form med bra mat, och så vidare och så vidare. Påpekade att jag är en mycket skötsam dotter.

Och gissa vad? < Hon lyckades >

Yeeeeeees!!!!!!

Glada tjejerna

Vi har det så bra att vi inte ens hinner blogga. Kan ni fatta?

Häromdagen när vi satt och åt middag kom det in fyra gäster och satte sig vid bordet brevid.

- Ni är svenskar va?
- Ehm, ja...
- Jag läser er blogg!

Så roligt!!! Mina texter lästes alltså av en tjej som råkade hitta mig livs levande i Thailand. Det måste ju vara MER än en på miljonen.

Igår tog vi båten över till Koh Pagnan, för att snorkla. Istället för att boka en utflykt i grupp som i kostar 1500 per skalle så bara bokade vi en tur och retur biljett för 600 per skalle. Allt i baht så klart. Resan var superlyckad, med ett undantag, jag brände vaderna i solen. Snorklade på och glömde tiden. Men ni ska veta att jag har långärmad dyktröja och shorts som går ända ner till knäna.

Annats inga bekymmer i paradiset.. Längtar inte hem.

Hänger vid poolen

Hur skönt som helst. Relax på högsta nivå.

Kort summering

Thaiboxning
Tidig lunch
Lek och bad i poolen
Utflykt till Big Buddha på egen hand
Sen lunch
Tupplur
Nyvaken # Dags för middag!

För övrigt har vi haft kanonväder idag.

Upphittade pengar

Vi hade alltså inte satt sprätt på ca 14.000 baht häromdagen. Efter att vi tagit ut 20.000 hade vi lämnat 7.000 hemma, på ett bra ställe. Så bra , att de var "borta" en stund.

Bara en liten rättelse, så där. Så ni inte blir oroliga.

Klockan är nu 07.25 här, vi drar strax iväg på träning. Thaiboxning mellan 08.00-10.00.

Dyra promenader?!

Denna dag har gått i promenadens tecken. Vi har gått och gått och gått och gått. Man skulle nästan haft stegräknare. Vi har inte tränat eller snorklat, eller badat, eller åkt båt. Bara lunkat runt. Det har varit jätteskönt.

Innan vi kom iväg på promenaden tog vi ut pengar på bankomanten, vi tog ut 20.000 bath. När vi kom hem på kvällen hade vi 6.000 bath kvar. Det må jag säga var en j-vligt dyr promenad. Det måste ha blivit ett och annat shoppingstoppp på vägen. Och äta måste man ju.

Men herregud, vi ÄR på semester. Och vi har det oerhört bra. Känner mig så avslappnad och lugn. Inte ett bekymmer så långt ögat kan nå. Förvisso har jag ont i ryggen, det går inte att trolla bort. Men det är hundra gånger bättre här nere i den tropiska värmen och massagen för under 50 spänn som man kan unna sig ett par gånger i veckan.

Glad midsommar på er alla. Vi firade med thaiboxning!

Pannband efterfrågas

Gerd, jag vet att du har stenkoll på bloggen och läser ofta.
Jag har ett önskemål. Jag skulle väldigt gärna vilja ha tunna pannband, typ av mårket Nike. Jag fick bara med mig ETT endaste från sverige och jag har varit på varenda sportaffär och ingen säljer sånt här.
Kolla intersport eller stadium. Det vore superduper snällt!

Ännu en dag i paradiset

Haft en väldigt avkopplande dag idag. Vi gick upp runt 10 tiden, käkade frukost hemma. Sen skulle Adela spela gitarr och jag skulle ligga med TENS-apparaten på ryggen. Jag somnade, som en klubbad säl, så Adela kunde klinka i lugn och ro.

När väl Adela bestämt sig för att väcka mig drog vi ned till stranden i Mae Nam, där jag plumsade omkring i någon halvtimme medan Adela stannade på torra delen av stranden. Sen käkde vi precis på stranden där jag just plaskat.

Sen var det dags för träning för min del. Adela har åkt på någon sträckning eller något så hon vilade idag. Efter det åkte vi ner och käkade och drog iväg till Petchabuncha Stadium och kollade på riktigt grymma matcher. Alla läktare var fullproppade. Går inte att jämföra med de halvtomma läktarna och tröga matcherna vi bevittnade på Chaweng Stadium. Detta var action från början till slut. Vi unnande oss även vip-platser så vi fick en soffa att sitta i och egen servitris. För detta betalade vi 222 kr extra för båda oss, alltså 111 kr per skalle för vip-soffan. Helt suveränt.

Trötta och nöjda med dagen är vi nu på hotellet. Wifiar lite, betalar räkningar, läser mail, bloggar, för över videos och bilder från dagen.

Dagens höjpunkt: Jag fick klappa en elefant! Den bara kom gåendes i lugn takt på våran lilla väg som leder ut till stora vägen, hej hej elefanten liksom. Det var två elefanter med varsin husse, den ena stannade och fråga om jag ville ta kort och så fick jag klappa. Hur häftigt som helst, jag filmade alltihop så det får ni alla se när jag kommer hem.

Inga klagomål

Alltså dagarna här bara susar förbi. Det har redan gått 1 vecka. Vi badar, vi solar, vi tränar, vi snorklar, vi åker båt, vi går på thaimassage, vi äter på restaruanger, vi shoppar. Det är det vi gör hela dagarna. Men vi shoppar inte en bråkdel av så mycket som vid de två första resorna. Vi har faktiskt bara köpt saker vi verkligen behöver. Ja alltså, lite unnar vi oss. Igår köpte jag t.ex en gitarr till Adela, hon älskar ju att sjunga och spela. Så jag köpte en liten gitarr, inte lika stor som en vanlig, men inte liten som en ukele, utan en "mellangitarr". Ögonen tårades nästan på henne och hon skuttade glatt iväg med gitarren på ryggen, jag köpte även en väska till så klart. Kalaset kostade 1.500 baht = 350 kr. Det var hon väl värd.

Men seriöst, de mesta av pengarna går till träning och massge. Faktiskt. Vi äter väldigt billigt, alltså de dyrare restaurangerna kostar som mcdonalds hemma, så ni kan ju gissa hur j-vla billigt vi äter. Vi går till små hak där de mest sitter thailändare och äter. Där alla falanger (turister) äter kan man räkna med dubbla priser, MEN det är fortfarande skitbilligt.

Vi har varit på ett äventyr hittills. Vi åkte longboat, det är som en avlång smal träbåt, det är jättemysigt. För de åker inte jättefort och man blir nedstänkt med vatten hela tiden. Vi stannade för snorkling 2 ggr och 1 gång för lunch. Jättetrevligt, jag somnade en stund på longboaten på tillbakavägen, för jag hade flytväst och den blev som en skön kudde och vågorna vaggade mig till sömns.

Igår var vi på marknaden i Fishermans Villige och upptäckte en riktig delikatess, några slags risbollar med kokos på. Man fick dem sververade i ett palmblad (som de vikt till en liten låda) och en tandpetare. Sen var det vara att fiska upp bollarna och trycka in dem i munnen. Så gott.

Idag har vi inte planerat något än. Vi drar ner till Chaweng sen till kvällen iallafall. Lite mat och promenad blir det nog. Kanske en massage, kostar trots allt bara 180 baht för en timmes "foot, leg and shoulder", det är 42 svenska kronor, det har man råd att unna sig. Skulle man känna för en helkroppsmassage, får man betala 280 bath för 1 timme och det är ju inte heller någon gigantisk summa.

Mellis

Har ordnat ett litet mellis här innan vi drar till marknaden.
Varje fredag har de en marknad i Fishermans Village. Det är nära där vi bor. Minns att vi gillade det förra året så det blir en favorit i repris.

Imorse tränade vi thaiboxning, sedan åt vi mat och hamnade till slut på stranden. Jag i vattnet och Adela på stranden. Jag plaskade runt i över en timme, så härligt. Adela sov som en stock på stranden. Efter sol och bad åkte vi till Tesco och köpte lite nödvändigheter, två handdukar, soyamjölk och skinka.

Tillbaka på hotellet så kastade vi oss i poolen. Livet är bra skönt här nere.

Sjöborrar?

Här sitter vi och äter sjöborrar. Det var iallafall vad jag trodde att det var när en tant bjöd mig på en sådan här på gatan.
Men det var lichiefrukt!
Så vi köpte hem ett helt kilo.

Mae Nam

Denna ort ligger precis bredvid Bo Phut där vi bor. Det är hur lugnt och skönt som helst där. Vi käkade lunch och promenerade sedan längs stranden. Jag gick i till knäna och fick lite blöta byxor (men vem bryr sig?).

Sedan åkte vi till ett shoppingcentrum och köpte lite nödvändigheter.

Helt spontant drog vi sedan till Super Pro och tränade thaiboxning. Hur kul som helst. Men himmel och pannkaka vad man svettas, helt galet. Kul men blött!

Nu är det dags att dra ner på stan och köpa middag.

Chaweng stadium

Thaiboxing

Idag har vi tränat thaiboxning på Superpro. Vi bokade varsin pt och körde i 60 min. Det var otroligt roligt och skönt för kroppen. Värmen knockade oss nästan, efter passet såg vi ut som två blöta hundar.

För att fullända dagen har vi köpt biljetter till kvällens thaiboxningsmatcher på Chaweng Stadium, där bland annat min tränare Ran ska fightas.

Annars allt väl, så skönt att vara tillbaka på favvo-hotellet!

Fullproppade

Jun. 17, 2013

Grilltallrilk

Sitter på en hel skön grill och dricker 4 sorters fruktshake. En varsin grilltallrik är på ingång. Kebab till Adela och lax till mig.

10 min senare; Adela och jag har bytt tallrik och servitören kallade just Adela för "sir"

Hahahhhshahaaaaa!!!!

Jun. 17, 2013

Dag 3 i paradiset

Otroligt skönt att vara här. Blir förvånad när jag vaknar - just det vi är THAILAND!!!
Adela har haft sönder toaletten och jag körde in i ett buskage med moppen. Allt är precis som vanligt, vi bara skrattar.

Imorgon byter vi hotell, tillbaka till favorithotellet från förra året: Natural Samui. Vi har fixat skjuts kl 11 imorgon. Vi är båda supernöjda med allt. Inget att klaga på.

Dags för lunch nu! Vi är på en restaurang i bo phut, också en favorit.

Första natten

Det har varit lugnt. AC funkar som den ska och sängen var skön. Jag är mycket förtjust i själva läget, vi bor långt ifrån allt tjo och tjim. Det vi hör på natten är syrsor och grodor istället för fulla turister. Skönt! Idag planerar vi en lång moppetur, vi packar badkläder - sen får vi se var vi hamnar.

Hemma igen

I Thailand alltså. Flygresorna gick bra. Vi fick oss ett ordentligt tempolopp i Frankfurt. Planet från Stockholm var försenat, så vi var nära att missa planet till Bangkok. Men allt gick vägen, vi skrattade nästan ihjäl oss när vi kutade fram, för jag höll på att tappa byxorna flera gånger.

Väl framme på Samui fixade vi snabbt skjuts till hotellet. Vi har en egen liten stuga, eller minihus eller vad man kan kalla det. Supermysigt och väldigt lugnt.

Vi hat ätit god mat, varit på massage och åkt moppe. Med andra ord : allt är i sin ordning.

Både jag och Adela mår jättebra och vi är supernöjda med första dagen i Thailand. Fler ska det bli.

Incheckade

Nyöppnad Max inne på terminalen. Det var vi sugna på att testa.

Längar efter vilda tuk tuk-färder

Postvakt

Min supershyssta granne och barndomskompis, vi satt ihop under tonåren, har fått nycklar och ska vakta post och hem. Tack Bea, du är toppen!

Dagen är här...

Som jag längtat! Idag åker vi. Väskor är packade och allt är i sin ordning. Om 37 min står min pappa utanför med bil... Mot Arlanda!!!

Första hotellet

Vi har bokar vårt första hotell. 3 nätter till att börja med, sen får vi se. Deras hemsida http://www.thesundaysresort.com/ Det ser bra ut på bild, men man vet ju aldrig. Hoppas på det bästa!

Påbörjad packning

Här hemma är packningen på gång för full rulle. I och med att detta blir vår tredje resa till Thailand är vi lite mer organiserade. Vi har rutin. Själva packandet går riktigt smidigt. Vi vet vad som SKA med och var som INTE SKA med.

Hittills har jag fått två kuvert med bath i. Den ena från brodern och den andra från modern. Tack tack. Det är födelsedagspresenter som ska användas på själva födelsedagen. Självklart har jag redan kikat i kuverten och vet vad jag har för budget att röra mig med.

Packningen snart klar, vi har packat som en team och har mycket plats kvar för eventuell shopping.

Längtar, längtar, längtar. På fredag drar vi! Helt underbart.

Vi ses på lördagkväll Koh Samui.

Ny resa!

På fredag åker vi tillbaka till vårt paradis. Min pappa har betalat resan åt oss båda två (igen). Denna gång är det en födelsedagspresnt. Jag blir hela 30 bast. Svårt att fatta.

Födelsedagen firas i älsklingslandet med älsklingen. Adela är verkligen en guldklimp. Stöttar mig i vått och torrt och gör mig lycklig.

Vi är borta 4 veckor denna gång - destination Koh Samui.